“Bedrijven die sportclubs of andere doelen sponsoren kunnen er vaak meer uithalen dan ze doen.” Dat was de boodschap van Martijn Kabbes, sportmarketeer op de netwerkbijeenkomst van 0318Samen in de Veenderhoeve op 10 september. “Bij sponsoring wordt niet altijd voldoende nagedacht over het doel, de logica, de opbrengsten en de spin-offs.” Kabbes liet een stroom van voorbeelden voorbijkomen – goede en slechte – ter illustratie van zijn bewering. Interessant waren ook de verhalen van Olympisch atleet Maarten Heisen en de eredivisievolleyballers van Prins/VCV, die vertelden over hun ambities en de bijbehorende speurtocht naar sponsoren.
Voor een zaal gevuld met 80 ondernemers en zelfstandige professionals ging het vervolgens over sponsoring door het MKB en de dilemma’s waarvoor ondernemers soms staan. “Teveel sponsoring overkomt de ondernemer min of meer”, concludeerde dagvoorzitter Wim Aalbers. “Ook MKB-ers zouden er goed aan doen een sponsorplan of –strategie te hebben. Bewuste keuzes maken en de vele vragen om sponsoring voor zijn met een sterk eigen verhaal.”
De nazit van de bijeenkomst was als gewoonlijk geanimeerd en er werd volop genetwerkt. In de traditie van 0318Samen werd ook de avond zelf geheel gesponsord. Deze keer door Van der Craats catering (Veenderhoeve) en Magnolia Kantoorartikelen uit Ede.